Sibyla – Královna ze Sáby

17.11.2017 – 7.4.2018

Divadlo Hybernia   |   Náměstí Republiky 4, Praha 1

www.hybernia.eu…


Obsazení: Eva Burešová, Eliška Ochmanová, Daniel Hůlka, Radim Schwab, Ilona Csáková, Hana Křížková, Zbyněk Fric, Peter Strenáčik, Martin Pošta, Jiří Zonyga, Vanda Károlyi, Michaela Nosková, Karolína Gudasová, Tomáš Hundža, Jaromír Holub, Marek Lhotský, Kateřina Benešová, Lenka Návorková, Jakub Skála, Richard Müller, Jaroslav Parči, Marek Relich, Marek Hofman, David Bouša, Vít Bečvář, Jan Olexa, Michal Veselý, Ilona Maňasová, Michaela Dostálková, Adriana Bajtková, Zuzana Dovalová, Pavlína Matiová, Sabina Olivje, Andrea Holá, Jitka Jirsová, Kristýna Budišová, Eva Miškovičová, Michaela Novotná, Františka Stropnická, Kristýna Sklenářová, Tomáš Böhm, Lukáš Kellner, Veronika Stýblová, Aneta Dobešová, Adriana Bajtková, Miroslav Hrabě, Matěj Maleček, Filip Vlastník, Miroslav Frýdl
Autor: Miro Procházka
Režie: Radek Balaš
Vstupné: od 290,- Kč

Biblický romantický příběh o králi Šalamounovi ze země izraelské a Sibyle, královně ze Sáby.

Na pozvání krále Šalamouna přichází Sibyla, královna ze Sáby do Jeruzaléma. Po únavné několikaměsíční cestě vchází přes městské brány mnohočetný královský průvod (karavana). Přináší cizí kulturu, lidi v orientálním oblečení, dosud nevídaná zvířata a bohatství. V lidech tato karavana vyvolává údiv, ale i obavy. Po příjezdu Sibyly následuje velkolepé přivítání a velká hostina pořádaná králem Šalamounem. Jako projev úcty a vděku věnuje Sibyla králi vzácné poklady a dary. Netradičním dárkem jsou i orientální břišní tanečnice, které vyvolají u manželek krále Šalamouna pohrdání, ale i velký smích. V té době je běžné mnohoženství a král Šalamoun má několik set žen. Král Šalamoun uspořádá velikou slavnost spojenou s pitím, tancem a zábavou. Sibyla jako host na královském dvoře poznává moudrost velkého panovníka, zvěsti o Šalamounově moudrém panování se dostaly až do daleké Sáby. Sibyla je svědkem známého sporu dvou žen o dítě. Jedna z nich zalehla své dítě a našla je ráno mrtvé. Šalamoun rozsoudí moudře i tento spor. Mezi králem Šalamounem a královnou Sibylou vzplane velká láska. Šalamoun má možnost lépe poznat Sibylu, která líčí králi své vize a proroctví o daleké budoucnosti Jeruzaléma, ale i celého světa. Přítomnost Sibyly nehraje do karet Veleradě kněží v čele se Sadokem, kteří proti královně kují pikle a snaží se Sibylu vyhostit ze země. Hlavní příčinou odchodu královny je narození jejího a Šalamounova společného syna. Šalamoun i proti vůli kněží chce prohlásit svého potomka následníkem trůnu. Sibyla odchází se svým průvodem a věrným přítelem Písařem, jehož úkolem je zaznamenat dějiny a události té doby a proroctví vědmy Sibyly. Písař je tajně zamilován do královny ze Sáby. Sibyla a Písař nikdy nedorazili do své vlasti. Jejich pouť končí v poušti, kde Sibyla plní své poslání a diktuje své vize, proroctví a poznání o Bohu. Celý historický děj je propleten vizemi budoucí moderní doby. To vše umocňuje i moderní hudba v této části. Ve scénách, které představují současnost, se divák potkává se zjeveními Sibyly, Šalamouna a Písaře, kteří jako duchové symbolizují protipóly Temnoty a Světla. Tím, že se v minulosti král Šalamoun odvrátil od Boha, představuje krále Temnot. Sibyla a Písař znázorňují opačné protipóly Světla, což je i vizuálně odlišeno v divadelním zpracování. Každý po prožití svých životů končí na daném stupni – úrovni, kterou si zaslouží svými činy na této zemi. Závěrečná část Věčnost dává lidem naději, že i v těch nejtěžších chvílích života má největší smysl láska. „Jen láska zůstává, i když je všechno ztracený…“

 

Štítky: