Macbeth

Úno 15, 2017 // NAŠE KULTURA // 0 komentářů // DIVADLA

16.2., 14.4., 12.5.    |19:00|

Národní divadlo, Ostrovní 1, Praha 1

www.narodni-divadlo.cz…


Hrají: Martin Bárta, Richard Haan, Anton Keremidtchiev, Anda-Louise Bogza, Jolana Fogašová, Miloš Horák, Roman Vocel, Jaroslav Březina, Martin Šrejma, Ondřej Koplík, Václav Sibera, Ivo Hrachovec, Lukáš Hynek-Krämer, Lucie Hájková, Lucie Silkenová, Libor Novák, Michael Skalický, Tomáš Bartůněk, Peter Paleček, Alexander Laptěv, Peter Paleček, Gabriela Pešinová, Tereza Růžičková, Markéta Panská, Lubomíra Popova Alabozova
Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Dirigent: Jiří Štrunc, Marek Šedivý
Režie: Martin Čičvák
Scéna: Hans Hoffer
Kostýmy: Marija Havran
Sbormistr: Pavel Vaněk
Dramaturgie: Jitka Slavíková
Pohybová spolupráce: Tomáš Krivošík

Bezuzdná ctižádost, nezřízená touha po moci a záhadné věštby, to jsou ingredience psychologického operního thrilleru a prvního ze tří unikátních spojení tvorby Giuseppe Verdiho a Williama Shakespeara. Verdi patřil po celý svůj život k velkým obdivovatelům slavného alžbětinského dramatika. Když v létě 1846 hledal námět pro svou desátou operu, vybral si posléze Macbetha.
Jako bytostný operní dramatik dobře poznal, kolik možností mu příběh o korumpující síle moci nabízí. Libreto tentokrát důsledně respektovalo dramatickou linii. V Macbethovi Verdi zahájil cestu k hudebnímu dramatu, v němž je zpěv podřízen dramatické situaci a odráží psychologii a vnitřní pocity postav a v němž je dramatický obsah mnohem důležitější než belcanto neboli „krásný zpěv“. Opera se po premiéře 14. 3. 1847 v Teatro alla Pergola ve Florencii vydala po Evropě a byla s úspěchem hrána až do roku 1865, kdy Verdi dílo zásadně přepracoval pro pařížské uvedení v Théâtre-Lyrique.

Štítky: