Sam Lewitt/Cheyney Thompson. Síť. Gradient. Opilecký krok.

Čvn 3, 2017 // NAŠE KULTURA // 0 komentářů // VÝSTAVY

19.4. – 30.7.

Dům umění   |   Malinovského nám. 2, Brno

www.dum-umeni.cz…


Otevřeno: út – ne 10 – 18 h
Vstupné: 80/40/20 Kč

Kurátor: Karel Císař

První samostatná výstava amerických umělců Sama Lewitta a Cheyneyho Thompsona ve střední a východní Evropě vychází z prostorových a institucionálních podmínek Domu umění města Brna – jednak navazuje na zdejší zájem o abstraktní a systémově orientované tendence, jednak důsledně využívá symetrickou dispozici výstavního patra Domu umění. Umělci pro výstavu v Domě umění vytvořili nové artefakty, nebo specificky upravili instalace existující.

Účastník letošního 57. bienále v Benátkách Sam Lewitt své dílo More Heat Than Light (Více tepla než světla, 2015) poprvé představil v galerii CCA Wattis Institute for Contemporary Art v San Francisku a následně v basilejské Kunsthalle. Na rozvodný systém galerie napojil ultratenké topné články, představující zvětšeniny podobných technologií, užívaných pro regulaci teploty v přenosných počítačích, a „převádějící“ energii určenou k osvětlení na teplo. Tuto instalaci představil i v odlišných kontextech, včetně newyorského bytu pronajatého prostřednictvím internetové ubytovací služby Airbnb. V brněnské variantě instalace jsou tepelné články napájeny polovinou energie, která je v centrálním sále Domu umění k dispozici. Zbytek elektřiny je potom využit k osvětlení horizontálního obrazu Cheyneyho Thompsona, aby byl umocněn společný charakter výstavy. Druhá polovina tepelných článků je umístěna v poslední místnosti výstavy a spotřebovává veškerou energii, prostor tedy zůstává osvětlen pouze přirozeným světlem.

Cheyney Thompson v Domě umění představuje sérii obrazů, vytvořených speciálně pro tuto výstavu, a výběr ze sochařských děl v podobě podstavců, které poprvé použil na své dosud nejrozsáhlejší evropské přehlídce v galerii Kunstverein Braunschweig (2012–2013). Za využití parametrického počítačového programu vytvořil objekty sice odlišných tvarů, ale shodné povrchové plochy. Popírá tím charakteristické vlastnosti podstavce jako takového – vertikální objekty kvůli své výšce neumožňují cokoli prezentovat, ty horizontální jsou zase tak nízké, že slouží spíše jako odkladní stolky. Dalším sochařským dílem je ukázka z Broken Volume (2013), jež rovněž vznikla na základě aplikace algoritmu – tzv. „náhodné procházky“ či „opileckého kroku“, které se pokoušejí simulovat náhodné procesy například při burzovních spekulacích.

Výstava se koná pod záštitou primátora statutárního města Brna Ing. Petra Vokřála

Štítky:,