Pygmalion

Zář 30, 2023 // NAŠE KULTURA // 0 komentářů // AKTUALITY, DIVADLA

30.9. – 23.11.2023

Divadlo na Vinohradech | nám. Míru 7, Praha 2

www.divadlonavinohradech.com…


Překlad: Jiří Josek
Dramaturgie: Karel František Tománek
Scéna: Ivo Žídek
Kostýmy: Jana Hauskrechtová
Hudba: Ondřej Brousek
Úprava a režie: Juraj Deák
Hrají: Šárka Vaculíková, Jan Šťastný, Tomáš Töpfer, Libuše Švormová, Naďa Konvalinková, Svatopluk Skopal (alternoval také Václav Svoboda), Marek Lambora, Eva Režnarová, Jana Kotrbatá / Denisa Pfauserová / Karolína Knězů, Dominick Benedikt (původně Denny Ratajský), Andrea Daňková / Magdalena Malinová / Alice Laksarová, Jiří Žák, Jan Battěk, Lukáš Kofroň…

Bezpochyby nejslavnější hru Bernarda Shawa (1856–1950) inspiroval příběh o bájném sochaři Pygmaliónovi, jenž zatoužil vdechnout život soše, do které se zamiloval. V Shawově moderní variaci je oním Pygmaliónem londýnský profesor fonetiky Henry Higgins, který si zamane, že pouliční prodavačku květin Lízu Doolittlovou, vyjadřující se otřesným jazykem trhovkyně, přetvoří v dámu, která svými způsoby (výslovností i vystupováním) obstojí i mezi těmi nejvyššími společenskými vrstvami. Rozhodnutí, učiněné částečně z plezíru a v sázce s přítelem plukovníkem Pickeringem, má však pro Higginsův život nečekané dopady – neboť zcela proměněn jejich vzájemným zápolením neodchází pouze „objekt experimentu“ Líza, ale samotný její vychovatel.
Nehynoucí komedie jednoho z nejoriginálnějších světových dramatiků, jehož úctyhodné (v rozpětí šedesáti produktivních let vznikající) dílo mimo jiné inspirovalo i našeho Karla Čapka, má podtitul „romantická“, neboť – jak poznamenává sám její autor, jehož poznávacím znamením se stala ironie a duchaplné bonmoty – „proměna, kterou Líza prodělá, připadá krajně nepravděpodobná, ale ve skutečnosti je celkem běžná“. Ano, máme co dělat s odvěkým a stále se opakujícím příběhem o zápasu mezi mužem a ženou, z něhož – mají-li spolu navázat skutečný vztah – nikdy nemůže vzejít jediný vítěz. Pygmalión uvede DnV v překladu Jiřího Joska a v režii uměleckého šéfa Juraje Deáka.

Štítky: